צ'ורוס – הלהיט של ברצלונה

לא חסרות סיבות טובות לנסוע לברצלונה. עיר זו נמצאת אמנם בספרד אך רוב תושביה הם קטלונים המתגאים בעירם ובתרבותה. זוהי עיר מתויירת מאוד ובצדק. הארכיטקטורה של גאודי, המוזיאונים, הרובעים הציוריים  ואפילו האצטדיון – כולם מהווים סיבות בפני עצמן לבקר בעיר. אך מוקד משיכה נוסף של העיר הזו הוא האוכל המופלא שלה, ובמיוחד הצ'ורוס. בברצלונה, כך אומרים, יודעים להכין את הצ'ורוס המשובח ביותר.

כל עיר והצ'ורוס שלה

יסלחו לי אוהבי הצ'ורוס על ההשוואה, אך כמו שיש גפילטע פיש מתוק ומלוח, כך גם לצ'ורוס דרכי הכנה רבות,  וכל עיר ומחוז מתמחות בדרך הכנה אחרת. המכנה המשותף היחיד לכולם הוא שבתהליך עשייתם עושים שימוש בקמח ומים רותחים. רק לידיעת המטיילים – כמו שכל ספרדי יודע, את הצ'ורוס נהוג לאכול בבוקר בלבד.

צ'ורוס בערים שונות

הוא נחשב מאכל רחוב, ומקור שמו לקוח מאופן ההגשה שלו. בעבר הוא הוגש כמעין מכסה למשקאות חמים, ואולי מסיבה זו משודכת אליו השוקולטה עד עצם היום הזה. הצ'ורוס של גרנטה למשל עשוי בצורת שבלול עב והוא פריך מבחוץ אך אוורירי מבפנים. לעומתו, הצ'ורוס של מדריד הוא דק מאוד ופריך. כל דרכי הכנה אלו הן לגיטימיות, אך יש האומרים כי לאחר שאוכלים צ'ורוס תוצרת ברצלונה, כבר לא ניתן לאכול צ'ורוס מסוג אחר.

צ'ורוס בברצלונה – קווים לדמותו

הצ'ורוס של ברצלונה זוכה לאהדה הרבה ביותר. מלבד הקמח, מוסיפים לו ביצים וחמאה המעשירים את הטעם באופן מורגש. את הבצק חותכים לרצועות ומטגנים בשמן עמוק. המהדרין מוסיפים ריבת חלב, ויש מי שאוהב לאכול זאת בתוספת של מייפל, סוכר או קינמון. גם השוקולד הוא תוספת מבוקשת. דוכני רחוב רבים בברצלונה מכינים את המעדן המטוגן הזה ומגישים לצדו שוקולטה חמה.

אז איפה אוכלים

מכיוון שמדובר במאכל לאומי, ניתן למצוא ולצרוך אותו כמעט בכל מקום בברצלונה. יחד עם זאת, מי שמחפש צ'ורוס איכותי אמיתי יכול לנסוע לשדרת לאיטנה (Churreria Laietana) למקום קטן שהתמחה והתמקצע בהכנתו. את המנה ניתן לקבל עם משקה שוקולטה סמיך, ומה שנשאר זה רק ללקק את הכוס עם האצבעות. מקום ידוע נוסף הוא ה- Granja La Pallaresa שקיים מאז שנת 1947, ושם מוגשים מקלות הבצק הפריכים כשהם מצופים בגבישי סוכר. מקום מומלץ נוסף הוא הגראנחה דולצ'ינאה (Granja Dulcinea) שנמצא ברובע הגותי של ברצלונה, והוא אחד הפופולריים שבאזור.

לסיום – מתכון

את הצ'ורוס לא חייבים לטגן, אלא אפשר גם לאפות, אך מי שרוצה להשיג את הטעם המקורי – אין מנוס מטיגון. מלבד כוס מים רותחים ושתי כפות שמן זית, נזדקק גם למצרכים הבאים: קצת מלח וכוס קמח תופח מאליו. את כוס הקמח שופכים לקערה ומוסיפים אליה את המים הרותחים. כעת יש לפעול במהירות ולערבב חזר את העיסה, ולהוסיף לה גם את השמן. אחרי שיצרנו את הבצק נשאיר אותו להתקרר כמה דקות ובינתיים נדאג למחבת שעליה נמזוג כמות מכובדת של שמן (בערך 3-2 סנטימטרים) על להבה גבוהה. לאחר שהבצק התקרר מעט נכניס מהעיסה לשק זילוף ונכין רצועות באורך של 10-8 ס"מ. משם למחבת שם נהפוך אותם מצד לצד עד להשחמתם. את הצ'ורוס עצמו אפשר להגיש בציפוי של סוכר, קצפת או משקה שוקולד סמיך. בתיאבון!