המצב הכלכלי בספרד ובועת הנדל"ן

ספרד הייתה ועודנה הכלכלה הרביעית בחשיבותה באירופה ואולם המצב הכלכלי בספרד בשנים האחרונות הולך ומידרדר בעקבות מספר שינויים חברתיים וסביבתיים. להלן הגורמים העיקריים המסכנים את היציבות של הכלכלה הספרדית:

אחוז אבטלה גבוה

אחוזי האבטלה בספרד גבוהים מאד, מעל עשרים וחמישה אחוזים. הנתון הזה בעייתי במיוחד במובנים אירופיים, ובעיקר במדינות המפותחות, ואולם הנתון הבעייתי יותר הוא האבטלה בקרב צעירים – 50 אחוזים ויותר. המצב הכלכלי בספרד כמו גם האבטלה הזאת נובעים גם מהירידה החדה במחירי הנדל"ן והפסקת הבנייה, מה שגרם לאבדן של מקומות עבודה רבים באופן ישיר ובאופן עקיף, כאשר נותני השירותים לחברות הבנייה נפגעו ופיטרו עובדים.

פגיעה נוספת בתעסוקה ואשר משפיעה רבות על המצב הכלכלי בספרד באה בעקבות הירידה החדה בתיירות, שהיא אחד מענפי התעסוקה המכניסים ביותר ועתירי כוח האדם. הירידה בתיירות הביאה איתה גלי פיטורים מצד אחד והורדות מחירים מצד שני. נכון להיום ספרד הינה גן עדן לתיירים וניתן להשיג שם נופש באתרים איכותיים כולל נופש בברצלונה, למשל, במחירים אטרקטיביים ביותר.

גורם לא פחות חשוב שמעיב על המצב בספרד הוא מצב כלכלי לא קל בפרובינציות השונות. אף שהתנהלות הבנקים במרכז היא סבירה וגם מצבם איננו בכי רע, מצבן של הפרובינציות הוא כמעט נואש מבחינה פיננסית ויש יותר ויותר פניות לממשלה בבקשות לסיוע כספי. בפריפריה הספרדית המצב קשה הרבה יותר מאשר במרכז, דבר המאפיין כל משבר כלכלי בעל מקום שהוא: הפריפריה תמיד נפגעת ראשונה.

המצב הכלכלי בספרד וההשפעה על הכלכלה האירופית

הבעייתיות המסוימת של ספרד הייתה יכולה לעבור בשקט אילולי קיומם של גורמים נוספים המטרידים את מנוחתם של קברניטי האיחוד האירופי: המצב באיטליה והמצב ביוון. אלה סוחפות את אירופה כולה כלפי מטה ומהוות מעמסה על כתפיו הצרות של מנגנון החילוץ האירופי. ספרד, שחלק גדול מהפגיעה בה נובע מהירידה בתיירות מחד והירידה בהשקעות בנדל"ן מאידך, הפכה מכלכלה מובילה לכלכלה בעייתית. בנקים רבים תקועים עם דירות ששוויין ירד ברבע ויותר בשנתיים האחרונות והיד עוד נטויה. ככל שהאבטלה תגבר יתקשו יותר ויותר לווים להחזיר את המשכנתאות שלהם, מה שיגרום למחירים לצלול עוד.

אם להוסיף על כל אלה את מחיריהם המאמירים של מוצרי המזון, נראה שתקופה לא קלה עוברת על הכלכלה הספרדית. עוד נראה כי המצב הכלכלי בספרד עתיד להמשיך ולהיות בעייתי גם בעתיד הנראה לעין.

אבל למרות האמור לעיל, החוסן הכלכלי של ספרד הוא רב ונראה שלא במהרה תתממשנה התחזיות השחורות להתמוטטות כלכלית. ייתכן שספרד תזדקק לסיוע כלכלי מהאיחוד האירופי אבל הסיכוי להתמוטטות הוא קטן. היחס בין החוב לתוצר הוא טוב, ומכל מקום הרבה יותר טוב מזה של איטליה ויוון למשל. לספרד יש את כל הכלים להתאוששות מהירה וברגע שתהה התאוששות כללית המצב הכלכלי בספרד עשוי להשתפר במהירות.