שער הניצחון בברצלונה – תיאור המקום

מדוע הוקם שער הניצחון בברצלונה

שערי ניצחון הם מראה שכיח באירופה. פעמים רבות, נבנה שער הניצחון, כשמו כן הוא, על מנת לציין את ניצחונה של המדינה על אויביה או כדי לסמל ערך תרבותי משותף. לא כך במקרה של ברצלונה. שער הניצחון של העיר, או בקטלונית – Arc de Triomf, תוכנן על ידי האדריכל ג'וזף וילסקה אי קאסנובס (Vilaseca I Casanovas) ונבנה לכבודה של התערוכה העולמית שהתקיימה בספרד בשנת 1888. למעשה מדובר שמעין קבלת פנים לכבוד הבאים לתערוכה, כשעל השער הוסף הכיתוב Barcelona rep les nacions  שמשמעותו – "ברצלונה מברכת את האומות". התערוכה הציגה לעולם את סגנון המודרניסטה שהפך להיות סימן ההיכר של ברצלונה, וכיאה לסגנון חדשני זה, נבנה השער מלבנים אדומות  – חומר גלם מקומי וזול יחסית. בסגנון המודרניסטה ניכרות השפעות של עולם האיסלאם בכלל ושל סגנון הבנייה המורי בפרט.

מיקום אסטרטגי

כדי לראות את שער הניצחון של ברצלונה צריך להגיע לפארק סיוטאדלה (Parc de la Ciutadella) שהוקם בשלהי המאה ה-19. עד סוף המאה ה-19 עמד במקום המבצר שהוקם בידי המלך פיליפה החמישי, ומטרתו הייתה פיקוח על חייהם של הקטאלנים. כמו היום, גם אז הקטאלנים לא קיבלו בברכה ניסיונות לשלוט בהם. לאחר שקטאלוניה זכתה באוטונומיה, דאג הפרלמנט שלה להרוס את רוב חלקי המבצר ובמקומו הוקם הפארק הפתוח. הבחירה בפארק הפתוח לקהל הרחב אינה מקרית, והוא נועד לסמל את החירות של העם הקטאלני ואת התחייה הלאומית שהוא שואף להשיג. כחלק ממאמץ זה עבר מבנה הכלא הישן מהפך, והאדריכל הנודע אנטוניו גאודי הפך אותו למזרקה. חלקים אחרים שנותרו מאותו המבצר קיבלו אף הם תפקיד חדש. בפארק נמצ למשל משכן הפרלמנט ומוזיאון לאומנות מודרנית.

אטרקציות נוספות באזור

בשטח הפארק שבו ניצב שער הניצחון של ברצלונה, קיימים אתרים מוקדי תיירות אחרים. משפחות המגיעות למקום יכולות לבקר למשל בגן החיות שבמקום שבו קיים פארק זואולוגי הכולל מעל ל-7000 סוגים של בעלי חיים. הפארק הוא גם המקום המושלם לנוח בו לאחר סיור ארוך בעיר, ואפשר להתרווח על הדשא, להביט באגם או אף להשכיר סירת משוטים. אטרקציה מרכזית נוספת היא המזרקה שבבריכה של הפארק. למזרקה זו ניתן הכינוי "הגברת עם המטרייה" והיא הייתה חלק מפרויקט התערוכה של 1888. הצמחייה שבפארק לוקטה ממקומות שונים בעולם, ולכל עץ טרחו לשדך שלט ובו מצוין שמו. בין הצמחים והעצים בפארק ניתן גם למצוא פסלים מסוגים שונים, כשאחד הבולטים שבהם הוא פסלו של גנרל חואן פרים, איש צבא ממוצא קטלאני שהיה אחת הדמויות הבולטות שהשפיע על המשטר באותה התקופה לפני הירצחו בשנת 1870. המבקרים בפארק יכולים גם להגיע למוזיאון לגיאולוגיה ולזואולוגיה המצוי במבנה בעל השם הציורי "הבית של שלושת הדרקונים" והוא תוכנן בסגנון ניאו-גותי בידי האדריכל לואיס דומנק אי מונטאנר. הפארק נמצא ב- Av. del Marquès de l'Argentera וכדי להגיע אליו עולים לקו L1 של הרכבת התחתית ויורדים בתחנת Arc de Triomf. הכניסה לפארק חופשית לקהל הרחב, אך הכניסה למוזיאונים כרוכה בתשלום.