הנופש שלכם בברצלונה

אחת הערים הצבעוניות, התוססות והמרתקות ביותר ואחד המגנטים העוצמתיים ביותר עבור תיירים מכל העולם היא לא ספק העיר ברצלונה. לא משנה אם חורף או קיץ, סתיו או אביב, ערב או בוקר, אם אתם חובבי ספורט או מוזיאונים, אם אתם נהנים ממסיבה טובה או ממסעדה אינטימית – ברצלונה תמיד תוכל להציע לכם חוויה מיוחדת. אז ללא שהיות נוספות, בואו ונבין מה הופך את הבירה הקטאלונית ליעד מרתק כל כך עבור ישראלים בפרט ותיירים בכלל.

מי את, ברצלונה?

ברצלונה היא בירת קטלוניה והעיר השניה בגודלה (אחרי עיר הבירה – מדריד) בספרד. היא נחשבת למרכז פועם וחי של תרבות אורבנית בועטת. רבים מהתיירים שפוקדים את העיר, לא ממש מצליחים להבין את החלק המדיני שבה – האם היא שייכת לספרד או לקטלוניה? אז בואו נעשה קצת סדר: ממלכת קטלוניה היא ממלכה ששלטה בעיקר בימי הביניים, ועיר בירתה – גם אז – הייתה ברצלונה. היא מנהלת חיי עצמאות אוטונומיים, עם תרבות, היסטוריה ומורשת מפוארת משלה – אך עדיין מסופחת לספרד. מבולבלים? גם אנחנו!

ברצלונה היא עיר נמל השוכנת לחופי הים התיכון, מה שהופך אותה למרכז כלכלי חשוב. היא גובלת עם נהר בסוס בצפון, עם הים התיכון ממזרח ועם הרי קויסרולה ונהר ליוברגט במערב.

מזג אוויר שישראלים אוהבים

בזכות הים התיכון הנושק לעיר, מזג האוויר בברצלונה נחשב לאקלים ים תיכוני מתון. רוב הגשמים יורדים בחורף, כשהטמפטורה הממוצעת בחודש ינואר היא 12 מעלות, ובחודש אוגוסט היא 26 מעלות. האקלים הנוח בברצלונה מהווה מוקד עניין לתיירים בכל השנה, אך בחודשי הקיץ העיר נעשית עמוסה במיוחד ומלאה בתיירים.

טיסות והגעה

טיסות מישראל לברצלונה יוצאות כמה פעמים בשבוע על ידי חברת אל על וחברות זרות נוספות, משדה התעופה בן גוריון לשדה התעופה של ברצלונה הנמצא סמוך לעיירה El Prat de Llobregat (ומכאן גם שמו). בחודשי הקיץ, באופן טבעי, מחירי הכרטיסים עולים משמעותית, ובחודשי החורף ניתן למצוא כרטיסים זולים במיוחד. חברות שונות מציעות דילים הכוללים, מלבד הטיסה, גם לינה ורכב (או חבילות ספורט, למעוניינים). גם בחודשי הקיץ ה"חמים" תוכלו למצוא דילים מעניינים – שווה לעקוב אחר המבצעים השונים.

משדה התעופה, הנמצא במרחק של 12 ק"מ מהעיר, קל מאוד להגיע אל העיר ברצלונה בכמה דרכים. הראשונה היא במונית או שאטל, שמחירה, כמובן, הוא היקר ביותר, או באוטובוס של חברת "אירובוס" שנחשב לנוח במיוחד, ועוצר בארבע תחנות מרכזיות בעיר: אספניה, אורג'ל,  אוניברסיטט וקטלוניה. את האוטובוס תוכלו למצוא בטרמינל 1 ומספרו הוא A1. מלבד זאת תוכלו לבחור גם ברכבת כדי להגיע אל היעד הנכסף, המופעלת על ידי חברת הרכבות RENFE.

 

איך מתניידים בעיר?

העיר ברצלונה נחשבת לאחת הערים שיותר מסבירות את פניהן לתייר. קווי התחבורה בה נוחים ויעילים, ובעזרת מפת התיירים הרשמית של ברצלונה בה מסומנות האטרקציות הבולטות בעיר, תוכלו בקלות לתכנן מסלול טיול נעים ויעיל.

אוטובוס

מפת קווי האוטובוסים ממתינה לכם בתחנת המטרו "יוניברסיטט". הקווים מקשרים את ברצלונה כולה, הם מרווחים ונוחים וניתן לשלב במחיר הנסיעה גם נסיעה בטראם (עליו נפרט מיד), מה שהופך את הבחירה לפשוטה יותר. באוטובוס עצמו תוכלו לרכוש מהנהג רק כרטיס חד פעמי, לכן, אם אתם מעדיפים לרכוש כרטיסיה (אפשרות מומלצת יותר) אותה ניתן לשלב גם עם נסיעה בטראם – תוכלו לעשות זאת באמצעות המתקנים הממוחשבים הנמצאים בתחנות השונות.

טראם (רכבת חשמלית עילית)

הרכבת החשמלית של ברצלונה מתהדרת בשישה קווי תחבורה שונים המבקרים באיזורים שונים ברחבי העיר. תוכלו לשלב, כאמור, כרטיסיה לטראם ולאוטובוס וליהנות ממראה העיר החולפת על פניכם, כשאתם נהנים מנסיעה נוחה ומרווחת – אך יחד עם זאת, איטית במקצת. מומלץ אחרי יום טיולים ארוך.

מטרו (רכבת חשמלית תחתית)

הרכבת התחתית של ברצלונה היא אחת הדרכים הנוחות ביותר להתניידות בעיר. בברצלונה יש שמונה קווי רכבת תחתית. התחנות נמצאות בכל נקודות התיירים הפופולריות (ולא רק), ובעזרתה תוכלו להספיק הרבה – במעט זמן. במהלך הנסיעה תוכלו לגלות בקלות היכן אתם נמצאים על ידי התבוננות בתחנות החולפות המסומנות בעזרת נורה אלקטרונית ומוכרזות גם בשפה האנגלית.

שימו לב שהגישה אל רוב התחנות והיציאה מהן היא על ידי גרמי מדרגות לא מועטים ולכן היא לא מומלצת למשפחות או לנכים. יחד עם זאת, בחלק מהתחנות כן מצויה מעלית שהופכת את הנסיעה לנוחה יותר – בררו זאת מראש.

את כרטיסי הנסיעות תוכלו לרכוש במכונה אוטומטית. אם אתם מתכננים לטייל בברצלונה במשך מספר ימים, העדיפו את כרטיס T10 המכיל 10 נסיעות, מקנה 50% הנחה לכל נסיעה ומאפשר לכמה משתתפים ליהנות ממנו יחד. את הכרטיס יש להעביר בכניסה וביציאה מהתחנה, ובתוך שעה ורבע ממועד התיקוף הראשון – תוכלו לעבור ללא עלות נוספת בין אמצעי התחבורה השונים.

 

 

רכב פרטי ומוניות

מאחר והתחבורה הציבורית זולה, נוחה ומהירה – ההמלצה היא לא להתנייד בעיר עם רכב מושכר. יחד עם זאת, מחירי המונית בעיר נחשבים לזולים למדי וכדי לתפוס מונית (בגווני שחור – צהוב), כל שתצטרכו לעשות הוא להניף את האצבע אל על. הנהג יפעיל מונה אוטומטית.

היכן כדאי לישון?

כמו כל עיר מתוירת להפליא, גם ברצלונה מציעה שפע של אפשרויות לינה המותאמות לכל כיס – ממלונות יוקרה, דרך מלונות ברמה טובה, הוסטלים, אכסניות וגם דירות פרטיות (בסגנון AIRBNB). האיזור המומלץ ביותר ללינה בעיר הוא במרכז העיר – סמוך לכיכר קטלוניה, לאורך שדרת הרמבלה וברחובות הסמוכים לשדרה, ואם תחפצו באווירה שקטה ורומנטית יותר – ימתינו לכם שפע של אפשרויות לינה ברובע הגותי וברובע בורן הממוקמים בקרבה למרכז העיר.

אטרקציות בולטות

אז אחרי שהגעתם לברצלונה, התמקמתם ופרקתם את המזוודה – הגיע הזמן לחקור את העיר הצבעונית והמעניינת. הנה כמה אטרקציות בולטות שיחכו לכם בברצלונה:

כיכר קטלוניה

כיכר קטלוניה היא כיכר גדולה במיוחד ויפה במיוחד, והיא אחת מהכיכרות המרכזיות בעיר. יש לה היסטוריה ארוכה והיא נחשבת למוקד משמעותי לעם הקטאלוני. הכיכר מחברת בין האיזור העתיק של ברצלונה עם האיזור החדש (והמתחדש), והיא מחברת בין הרחובות פסאז' דה גארסיה, שדרות הרמבלה והרמבלס דה קטלוניה, מה שהופך אותה לנקודה מרכזית עבור תושבים ותיירים כאחד.

בכיכר תוכלו ליהנות מפסלים עוצרי נשימה (כמו "האלוהות" או "הרועה מנגן בחליל), ממזרקה מפוארת ומאינספור יונים שישמחו לאכול מכף ידכם. ללא ספק, אחת הנקודות הפסטורליות והיפות בעיר.

שדרת הרמבלה

לא משנה מהי השעה ביום – בשדרת הרמבלה המפורסמת תמיד מלא חיים! העורק הראשי של ברצלונה נמצא בלב העיר העתיקה ותוכלו ליהנות בו משפע של בתי קפה, מסעדות, חנויות, דוכני רחוב, מופעי רחוב ואטרקציות מזדמנות.  המבנים הייחודיים בשדרה שמרו, ברובם, על צורתם המקורית, כך שתוכלו ליהנות גם מאדריכלות מרתקת ומתחושה שכאן – העבר והווה משמשים בערבוביה.

השדרה הארוכה מתחילה בכיכר קטלוניה ומשיכה עד לנמל פורט וול, בה תמצאו טיילת נהדרת. הרמבלה נחשבת לתיירותית במיוחד ויש בה לא מעט מלכודות תיירים. אם תרשו לעצמכם לפסוע רק עוד מעט – תוכלו לגלות בסמטאות הרמבלה מסעדות וחנויות מקסימות. נקודת ציון שלא תרצו לפספס!

 

שוק לה בוקריה

השוק הצבעוני ומלא החיים "לה בוקריה" נמצא ממש באמצע שדרת הרמבלה, אך מגיע לו אזכור מיוחד. בכל ימות השבוע תוכלו ליהנות משפע מגוון במיוחד של אינספור חומרי גלם טריים ומצוינים, פירות, דגים ופירות ים, בשר, ממתקים ייחודיים, גבינות, מאפים, שוקולדים, פרחים מרהיבים ומאווירה תוססת וחגיגית. בכניסה לשוק, אם תרימו את מבטכם אל על, יחכה לכם פסל ענק של דרקון ולמטה – עבודת אמנות במרצפות השוק, פרי יצירתו של האומן חואן מירו.

יצירותיו של גאודי

קשה לשוטט ברחובותיה של ברצלונה מבלי לשמוע את השם "גאודי" כמה וכמה פעמים – ומצד שני – מי רוצה לפספס את היצירות המופלאות שלו? אנתוני גאודי היה אחד האדריכלים הקטאלוניים הבולטים – בברצלונה ובעולם כולו. בעיר ברצלונה, המקום בו פעל רוב חייו המקצועיים, ניכרות טביעות אצבע רבות שלו. נמנה שלושה מבנים מרכזיים (המלצה שלנו: אל תפספסו אף אחד מהם!):

פארק גואל – אחד הפארקים המפורסמים בברצלונה המושך אליו מליוני תיירים בכל שנה. את הפארק עיצב גאודי, ובמקור מטרתו הייתה לשמש כמתחם מגורים לבני המעמד הגבוה בעיר. הפארק שוכן על גבעה נישאה ומשקיף על ברצלונה. תוכלו ליהנות במהלך הביקור ממרבדי דשא ענקיים, מופעי רחוב, פסל הלטאה הצבעוני המפורסם וגם מוזיאון המוקדש לפועלו של גאודי. הפארק נחשב לאתר מורשת בינלאומי של אונסק"ו.

קאסה באליו –בית העצמות. המבנה היפהפה והצבעוני נראה כאילו לקוח מאגדה, והוא משלב בתוכו מוטיבים החביבים כל כך על גאודי – עצמים מעולם החי והצומח, צבעוניות מרשימה וקישוטים לרוב. את המבנה הזה שיפץ גאודי עבור איש עסקים עשיר בשם ג'וזף באליו.

סגרדה לה פמיליה – פאר היצירה של גאודי ועמלו האחרון לא יכול להשאיר אף אחד אדיש. המבנה המטורף המתנשא לגובה עצום נחשב לאחד הסמלים המרכזיים של ברצלונה. הוא מוקד משיכה לתיירים רבים, ובו גם בחר גאודי להיקבר. הכנסיה הזו עדיין נמצאת בבניה, גאודי לא הספיק להשלים את מלאכתה טרם מותו. אסור לפספס.

הרובע הגותי

הרובע הגותי הוא אחד האיזורים היפים והמיוחדים בברצלונה, והוא מוקד משיכה לאומנים, אנשי רוח וחובבי אדריכלות – אך לא רק. הרובע הגותי נבנה על חורבותיה של שכונה רומית עתיקה, שחלק ממבניה עדיין שרדו עד היום (בכיכר רמון ברנגר או במקדש אוגוסטוס).

נקודות מרכזיות לציון בתוך הרובע:

  • במאה ה- 11-13 שוכנו היהודים ברובע הזה ועדות לכך ניתן לראות היום בשילוט הכתוב בשפה העברית ברובע, וכן בבית הכנסת "מאיור" הניצב שם עד היום.
  • קתדרלה יוליה הקדושה – אחת הקתדרלות המרכזיות בעיר, מבנה מרשים וגבוה במיוחד.
  • מוזיאון פיקאסו – אחד המוזיאונים המפורסמים בעיר. מוזיאון המוקדש לפועלו של האמן שחי, צייר ולמד בברצלונה.

גם אם אתם והאדריכלות לא החברים הכי טובים, עדיין תוכלו ליהנות ולהתפעל מהמבנים היפייפים בנמצאים ברובע הגותי, הבנוי בסגנון גותי ובו פסלים, פסיפסים ייחודיים ושילוט שנשמר דורות רבים. המסטאות הצרות, המבנים העתיקים, חנויות הבוטיק ובתי הקפה הסובבים את הרובע הם פנינה שקטה ומדהימה בלב העיר השוצפת.

קאמפ נאו

אם אתם חובבי כדורגל ולא הייתם באצטדיון קאמפ נאו – כאילו ניתקתם את קשריכם עם עולם הספורט כולו! האצטדיון הענק משמש כ"מקדש" (לא במובן הדתי…) עבור קבוצת הכדורגל המפורסמת של העיר ועבור שלל אוהדיה המושבעים. במוזיאון תוכלו להתרשם משפע מוצגים הקשורים לקבוצת הכדורגל – כדורים, גביעים, כרטיסי משחק מיוחדים, תאי ההלבשה ועוד.

ברצלונה מחכה לכל מי שרוצה ליהנות מבירה אירופאית מפותחת האוצרת בתוכה שילוב מושלם בין עבר לעתיד, בין עתיקות לבין חדשנות עירונית – והנאה לכל החושים, בכל ימות השנה!