ברצלונה פסטיבל – פסטאס דה לה מרסה

הפסטיבל התוסס ביותר בברצלונה

פסטיבל לה מרסה אינו מוכר בהכרח לקהל הישראלי ורבים נוסעים לברצלונה מבלי לדעת כלל על קיומו. יש מי שנקלע אליו במקרה, אך אם מתאפשר הדבר, מומלץ מאוד לתכנן את הביקור כך שלא תפסידו את האירוע יוצא הדופן הזה המושך כל שנה תיירים מכל העולם. החגיגות נמשכות ארבעה ימים שבמהלכם מתמלא הרחוב בפעילות שוקקת ובאווירה תוססת: מופעים עוצרי נשימה, הופעות מוזיקה, מופעי זיקוקין, לוליינים ותהלוכות של בובות ענק. תושבי ברצלונה אינם מפספסים כמובן חגיגות אלו ויוצאים לרחוב לשמוח.

קצת היסטוריה

אמנם לא תמיד צריכים להיות סיבות והסברים לחגיגות, אך במקרה זה, לפסטיבל נודעת משמעות הנעוצה בהיסטוריה המרתקת של העיר הזאת. הכול התחיל בשליט העיר, הרוזן ראמון ברנגר שחי במאה ה-12 והחליט לפעול להרחבתה ולהצלחתה של העיר. לשם כך פעל לכיבוש אזורים רבים והפך את ממלכת קטלוניה למעצמה. אלא שכמו כל מעצמה, גם לקטלוניה קמו מתנגדים והיא נאלצה להיסחף למלחמות רבות. על פי האגדה הידועה, בלילה של ה-24 לספטמבר הופיעה בחלומו של כומר דמותה של לה מרסה – בתולת הרחמים. לה מרסה שכנעה את הכומר לגייס את עזרת תושבי העיר לתפילה המונית לשם חזרתם בשלום של לוחמיה. כמובן שגם חלום זה נזקק למימון, והכומר הקים את כנסיית "בתולת הרחמים" מהכספים שהצליח לאסוף מהמתפללים. כך החלה מסורת של חגיגות המציינות את יום התגלותה של לה מרסה, חגיגות אלו הופסקו בין השנים 1939 ועד 1975 כאשר עלה פרנסיסקו פרקנו לשלטון ואסר על תושבי קטלוניה לחגוג באופן פומבי את תרבותם. לאחר מותו של פרנקו חזרו החגיגות להתקיים והן הפכו לאטרקציה תיירותית.

האטרקציות המרכזיות

 

תושבי ברצלונה אינם מהחוגגים השקטים. במהלך פסטיבל לה מרסה נחסמים לעתים קרובות רחובות ראשיים לצורך קיום התהלוכות השונות. בתהלוכות אלו ניתן לצפות בבובות גדולות, כשאחת האטרקציות המרכזיות של הפסטיבל היא קבוצת ה-Devils הנקראים בשם זה בשל לבושם השחור והחזיזים שהם משליכים לכל עבר. למרות שמה, תפקידה העיקרי של קבוצה "שטנית" זו הוא לעורר שמחה בתושבים ולעודד אותם להצטרף לריקודים הציבוריים. חגיגות אלו נמשכות בדרך כלל אל תוך הלילה, אך כבר בבוקר מתעוררים התושבים ליום השני של החגיגות. בפסטיבל לה מרסה יוכל המבקר לצפות גם במגדלים אנושיים שבמקורם היו חלק מתחרות בין השכונות השונות שבמחוז טרגונה (Tarragona), הנמצא בצפון מזרח ספרד.

 

מודיעין

אירועי פסטיבל דה לה מרסה מתקיימים כאמור במהלך חודש ספטמבר, ולפני שמתכננים טיול לאזור כדאי מאוד להתעדכן בתאריכים המדויקים באמצעות אתר הפסטיבל בכתובת: http://lameva.barcelona.cat/merce/en. בשנת 2017 יתקיים הפסטיבל בין ה-22 ל-25 בחודש ספטמבר כשעיקר האירועים יתקיימו ברחובות המרכזיים של העיר, בכיכר סן חאומה (Placa de Ant Jaume) ובשדרות הראמבלס. מי שרוצה ליהנות מהפסטיבל, כדאי שידאג ללינה במקום מרכזי שאינו מצריך הגעה בתחבורה ציבורית, שכן רחובות רבים נסגרים לצורך קיום הפסטיבל.